Kunstenaar Geertje van de Kamp (1986) won in 2020 de Van Vlissingen Art Foundation Prijs. Geertje reisde naar Japan: het land dat bekend staat om enerzijds de visuele explosie én anderzijds de aandachtige, rustgevende rituelen en origami.
Onderdeel van de Inspiration serie, het boek met haar werk getiteld Geertje van de Kamp in Japan, is geschreven door Maarten Buser en uitgegeven door Waanders. Het werk van Geertje was van 3 november 2020 tot en met 10 januari 2021 te zien in Singer Laren.
Geertje van de Kamp volgde een studie aan de Academie voor Beeldende Kunst en vormgeving in Amsterdam en is inmiddels zelfstandig kunstenaar. Na een periode van grondig experimenteren ontdekte Geertje acrylglas om als drager te fungeren voor haar werken. Hiermee liet ze traditionele ondergronden zoals canvas en paneel achter zich.
Met een constructie van acrylaat creëert Geertje afstand van het werk tot de muur plus een schaduwwerking tussen de afzonderlijke schilderlagen. Deze dieptewerking wordt zichtbaar wanneer je de kunstwerken vanaf een zijaanzicht aanschouwt. Zowel de schaduwwerking als alle aanzichten vormen belangrijke onderdelen van het schilderij als object.
Het atelier van Geertje van de Kamp bevindt zich op een locatie waar vele kunstenaars van dromen: Het Magdalenaklooster in Haarlem. Dit rijksmonument doet dienst als culturele broedplaats voor het kunstenaarscollectief Horizonverticaal waar Geertje deel van uitmaakt. Naast de ateliers voor de kunstenaars is er een openbare expositieruimte waarmee het klooster toegankelijk wordt gemaakt voor het publiek.
Van muizentrappetjes tot origami: gevouwen papier vormt een belangrijke inspiratiebron voor de in Haarlem wonende en werkende kunstenaar Geertje van de Kamp. Opmerkelijk genoeg komt er geen papier te pas aan haar kunstwerken. Geertje werkt met stevig materiaal: “Ik maak schilderijen op acrylglas waarbij de focus sterk ligt op plat versus diepte, zowel in het beeld als in de constructie. Elk werk bestaat uit twee aparte lagen vóór elkaar, met ruimte ertussen waardoor ook schaduwwerking ontstaat.”
Gezien haar fascinatie voor origami was de reis naar het land van de vouwkunst geen verrassing. In 2019 vertrok Geertje naar Japan en reisde door het land om zich te laten inspireren door de verrassende Japanse architectuur, de bevolking en de natuur. Het land dat bekend staat om zijn visuele wonderen, zijn attente, rustgevende rituelen en origami, was de perfecte bestemming.
Net voor haar reis naar Japan voelde Geertje, dat het tijd was om een nieuwe stap te zetten. De Japanse rituelen en de kalmte en het religieuze fundament onder de samenleving en cultuur waren de voornaamste bronnen van inspiratie voor haar nieuwe werk. Voor haar de uitdaging om een schilderij te maken met zo min mogelijk informatie; nog net genoeg om tóch effect te hebben. Zo ontstond een serie werken met complexe origami en een serie met eenvoud als thema. Opvallend aan die schilderijen is dat Geertje voor het eerst géén vouwlijn suggereert door verschillende kleurvlakken te gebruiken.
Bijna een maand lang dompelde Geertje zich onder in een visueel overdonderend land, Japan, waarin zakelijkheid en spiritualiteit hand in hand gaan, en waarin aan de voet van enorme wolkenkrabbers een tempel te vinden is.
In het boek Geertje van de Kamp in Japan volg je Geertjes reis én haar aftastende schilderproces dicht op de huid. Het boek gaat uitgebreid in op de reis en de indrukken die Geertje opdeed, maar ook op haar ontwikkeling daarvoor en daarna. Zoals de inspiratie die ze putte uit haar confrontatie met een visuele prikkelexplosie én uit de rustgevende logica van origami. Met als centrale vraag: welke inspiratie trof ze aan in dit land vol ogenschijnlijke tegenstellingen?
Geertje van de Kamp volgde een studie aan de Academie voor Beeldende Kunst en vormgeving in Amsterdam en is inmiddels zelfstandig kunstenaar. Na een periode van grondig experimenteren ontdekte Geertje acrylglas om als drager te fungeren voor haar werken. Hiermee liet ze traditionele ondergronden zoals canvas en paneel achter zich.
Met een constructie van acrylaat creëert Geertje afstand van het werk tot de muur plus een schaduwwerking tussen de afzonderlijke schilderlagen. Deze dieptewerking wordt zichtbaar wanneer je de kunstwerken vanaf een zijaanzicht aanschouwt. Zowel de schaduwwerking als alle aanzichten vormen belangrijke onderdelen van het schilderij als object.
Het atelier van Geertje van de Kamp bevindt zich op een locatie waar vele kunstenaars van dromen: Het Magdalenaklooster in Haarlem. Dit rijksmonument doet dienst als culturele broedplaats voor het kunstenaarscollectief Horizonverticaal waar Geertje deel van uitmaakt. Naast de ateliers voor de kunstenaars is er een openbare expositieruimte waarmee het klooster toegankelijk wordt gemaakt voor het publiek.
Van muizentrappetjes tot origami: gevouwen papier vormt een belangrijke inspiratiebron voor de in Haarlem wonende en werkende kunstenaar Geertje van de Kamp. Opmerkelijk genoeg komt er geen papier te pas aan haar kunstwerken. Geertje werkt met stevig materiaal: “Ik maak schilderijen op acrylglas waarbij de focus sterk ligt op plat versus diepte, zowel in het beeld als in de constructie. Elk werk bestaat uit twee aparte lagen vóór elkaar, met ruimte ertussen waardoor ook schaduwwerking ontstaat.”
Gezien haar fascinatie voor origami was de reis naar het land van de vouwkunst geen verrassing. In 2019 vertrok Geertje naar Japan en reisde door het land om zich te laten inspireren door de verrassende Japanse architectuur, de bevolking en de natuur. Het land dat bekend staat om zijn visuele wonderen, zijn attente, rustgevende rituelen en origami, was de perfecte bestemming.
Net voor haar reis naar Japan voelde Geertje, dat het tijd was om een nieuwe stap te zetten. De Japanse rituelen en de kalmte en het religieuze fundament onder de samenleving en cultuur waren de voornaamste bronnen van inspiratie voor haar nieuwe werk. Voor haar de uitdaging om een schilderij te maken met zo min mogelijk informatie; nog net genoeg om tóch effect te hebben. Zo ontstond een serie werken met complexe origami en een serie met eenvoud als thema. Opvallend aan die schilderijen is dat Geertje voor het eerst géén vouwlijn suggereert door verschillende kleurvlakken te gebruiken.
Bijna een maand lang dompelde Geertje zich onder in een visueel overdonderend land, Japan, waarin zakelijkheid en spiritualiteit hand in hand gaan, en waarin aan de voet van enorme wolkenkrabbers een tempel te vinden is.
In het boek Geertje van de Kamp in Japan volg je Geertjes reis én haar aftastende schilderproces dicht op de huid. Het boek gaat uitgebreid in op de reis en de indrukken die Geertje opdeed, maar ook op haar ontwikkeling daarvoor en daarna. Zoals de inspiratie die ze putte uit haar confrontatie met een visuele prikkelexplosie én uit de rustgevende logica van origami. Met als centrale vraag: welke inspiratie trof ze aan in dit land vol ogenschijnlijke tegenstellingen?