Terug naar overzicht

“Ik doe het met een bepaald bewustzijn voor die beesten. Zolang deze beesten aan het uitsterven zijn, blijf ik het doen.

“Fascinatie voor de natuur en alles wat leeft, heeft Vincent al vanaf zijn kinderjaren. Met zijn kunstwerken vraagt hij onze aandacht voor de bijzondere wereld waarin wij leven.” ~ John Fentener van Vlissingen

Over Vincent Mock

Op donderdag 19 mei 2016 presenteerde Vincent Mock de resultaten van zijn inspiratiereis in het Museum Beelden aan Zee te Den Haag. Naast zijn bijzondere sculpturen was er ook aandacht voor de publicatie: Vincent Mock op de Kaap – Een Nederlandse kunstenaar in Zuid-Afrika. Dit boek maakt onderdeel uit van de reeks Inspiratie, uitgegeven door Waanders Uitgevers Zwolle en Stichting ‘Van Vlissingen Art Foundation’. Het beschrijft de totstandkoming van de opmerkelijke kunstwerken van Vincent Mock en zijn verblijf in Zuid-Afrika.

Vincent Mock: “Het was het helemaal te gek om via de stichting naar Zuid-Afrika af te reizen en met haaien te duiken. Het is altijd al mijn grote droom en fascinatie geweest om deze dieren in hun natuurlijke omgeving te bewonderen. Een plek waar je menselijke zintuigen zeer ontoereikend zijn en je weet dat je ieder moment verrast kan worden door een prachtig monster uit de diepte. Ook was het weer bijzonder fijn om na een aantal jaar terug te keren naar de oorsprong van mijn inspiratie. Deze ervaringen hebben de reden dat ik dit pad gekozen heb, opnieuw bevestigd.”

Natuur als rode draad
Vincent Mock is een uniek kunstenaar. Hij is gefascineerd door de natuur en alles wat leeft. Natuur is ook de rode draad in zijn werk. Levensgrote sculpturen van bedreigde zeedieren, een opgeblazen molecuul die onze spiritualiteit reflecteert, de gouden schedel van een gestroopte neushoorn zijn een paar van de vele werken die hij heeft gemaakt om zijn ideeën over de wereld waarin we leven te communiceren.

Met steun van de Stichting Van Vlissingen Art Foundation vertrok hij deze keer niet op safari, maar de oceaan in. Op zoek naar haaien, maar bovenal, op zoek naar plankton. Deze bijzondere organismen zijn de inspiratie voor Mocks allernieuwste werk.

“Zijn haaien bestaan uit gemiddeld zo’n 3000 longline vishaken. De vishaken van roestvrijstaal bestelt Vincent Mock in China. Ze zijn bedoeld om tonijnen mee te vangen en zien er een met een weerhaak op de vlijmscherpe punt nogal angstaanjagend uit. “Ik heb er mijn vingers al regelmatig aan opengehaald,” zegt Vincent. Een klein offer in vergelijking met het lot dat vele zeedieren beschoren is als ze met de visvangst in aanraking komen. Als bijvangst, met een maag vol plastic of bedreigd door overbevissing.
“Ik doe het met een bepaald bewustzijn voor die beesten. Zolang deze beesten aan het uitsterven zijn, blijf ik het doen.

Drive
Als de tekening van de haai eenmaal in een mal is omgezet, komt het moment van lassen. Een monotoon en saai werkje in een houding die ook nog eens de rug belast. “Hoe blijf je jezelf motiveren om dit de hele dag te doen?” – “Ik heb hele goede luisterboeken en dan is het helemaal niet saai,” leg Vincent uit. “En ik leer ook nog wat.” Maar zijn drive om door te gaan, wordt bovenal gevoed door iets groters. “Ik wil geen one-trick-pony met een laskap zijn. Ik doe het met een bepaald bewustzijn voor die beesten. Zolang deze dieren aan het uitsterven zijn, blijf ik het doen.”

Oceanen
“Als duikinstructeur in Mozambique, zag ik voor het eerst de destructie onder water.” En later als natuurbeschermer ervaart Vincent ook van dichtbij de invloed van corruptie in Afrikaanse landen. “Het is een mondiaal probleem,” zegt hij stellig. “Wij Nederlanders werken er keihard aan mee. Trawlers die de zee leegzuigen varen iedere maand onder een andere vlag,” weet Vincent. “Mijn kunstenaarschap is ontstaan vanuit activisme en idealisme. Ik ben op een missie: ik wil mensen bewustmaken van het leed dat wij onze oceanen aandoen. En onze afhankelijkheid van deze oceanen.” Het leven in balans met de omgeving, zoals natuurvolkeren dat doen, zijn wij in de Westerse wereld kwijtgeraakt. Die verbinding die bij ons ver te zoeken is, vormt een rode draad in Vincents werk.

Obsessie
Zijn werken van schedels en grote geweien verraden zijn fascinatie voor verandering en vergankelijkheid. De sabeltandtijger en de oereland hebben het niet ‘gered’, maar de degenkrab wel. Degenkrabben zijn ‘levende fossielen’, dieren die 400 miljoen jaar genetisch niet zijn veranderd. Van kleins af aan was Vincent op het obsessieve af geïnteresseerd in mossen en planten, insecten en dieren. “Ik heb een obsessie voor die vormen. Ik wil ze heel graag zien, vasthouden en bij me hebben.” Toen het gezin Mock een keer op vakantie in de VS een boottocht maakte, zag hij voor het eerst in zijn leven een degenkrab. Het was liefde op het eerste gezicht. Deze ‘horseshoe crab’ was dood en dreef op het water. Kleine Vincent twijfelde hij geen seconde en sprong overboord…

Met nieuwe ogen
Reizen zit Vincent in het bloed. Hij groeide op in een gezin dat door vaders werk bij een internationaal bedrijf om de zoveel jaar ergens anders moest aarden. “De ware ontdekkingsreis is geen speurtocht naar nieuwe landschappen, maar het waarnemen met nieuwe ogen,” zei Marcel Proust, de 19e-eeuwse Franse schrijver van ‘A la recherche du temps perdu’. Het gaat Vincent Mock niet om de verloren gegane tijd, maar om de verloren gegane verbinding met de natuur. Reizen en sjamanistische ceremonies helpen hem om de wereld steeds met nieuwe ogen waar te nemen. Het vormt de voedingsbodem voor nieuwe ideeën en kunstprojecten. “Zo’n idee is voor mij niet vrijblijvend. Ik krijg een idee ‘aangereikt’ en dan weet ik, shit, dit moet ik nu gaan doen!”