Terug naar overzicht

"Doordat de Van Vlissingen Art Foundation mij ondersteund heeft, is er veel meer structuur gekomen in mijn werk.

Vincent Mock is een beeldend kunstenaar uit Amsterdam. Hij heeft zijn atelier/ werkplaats in een groot pand waar eerst een dakdekkersbedrijf zat in de Houthavens. In 2016 ontving hij de beurs van de Van Vlissingen Art Foundation. In dat jaar ging hij op inspiratiereis naar Zuid-Afrika.


Lees meer over Vincent Mock →

"Nu heb ik een kunstbedrijf waar zes man/ vrouw werken en waar ik ook samenwerk met een aantal zzp’ers. Zo brengt iedereen zijn expertise mee.

De natuur is een belangrijke inspiratiebron voor je. Vertel daar eens wat meer over?
Van jongs af aan ben ik inderdaad enorm gefascineerd door de natuur. Ik heb veel gereisd en heb op verschillende plekken in de wereld gewoond. Na mijn studie marketing en filosofie besloot ik een tijd in ‘de wildernis’ te gaan leven en dat werd uiteindelijk Afrika. Ik woonde en werkte in Mozambique, Tanzania en Zuid-Afrika. In Mozambique haalde ik mijn duikbrevet en raakte ik geïnspireerd door de haaien en mantraroggen die daar leven. Daarnaast werkte ik eerst als vrijwilliger en later als betaalde kracht in een rhinopark in de provincie Limpopo in het Marakele National Park waar ik voor de neushoorns in dat gebied zorgde. Daarbij moesten er regelmatig neushoorns naar een andere plek gebracht worden om de populatie beter te spreiden. Toen ik in 2008 in Afrika woonde, werden er nog niet zoveel neushoorns gedood door stropers. De laatste 10 jaar is dit aantal helaas enorm toegenomen.

Heb je een ook een studie gevolgd aan de kunstacademie of een andere kunstopleiding gedaan?
Ik hield altijd al van tekenen en schilderen, maar heb er geen studie in gevolgd. Toen ik terugkwam uit Afrika wilde ik met kunst als medium zijn verhaal en ervaringen vertellen. Na een korte periode in de reisbranche gewerkt te hebben, besloot ik kunstenaar te worden. Daarbij gaat het mij vooral om de drie-eenheid van mijn boodschap, het volgen van zijn passie en er ook van kunnen leven.

Wat heeft de Van Vlissingen Art Foundation voor je betekend?
Doordat de Van Vlissingen Art Foundation mij ondersteund heeft, is er veel meer structuur gekomen in mijn werk. Eerst werkte ik voornamelijk alleen en kreeg af en toe hulp van iemand. Nu heb ik een kunstbedrijf waar zes man/ vrouw werken en waar ik ook samenwerk met een aantal zzp’ers. Mijn compagnon Hugo heeft veel ervaring met het runnen van een onderneming en doet vooral de marketing, social media en administratie, zodat ik zich me focussen op zijn werk en de strategie. Er werkt ook een man uit Syrië die opgeleid is als scheikundig ingenieur en die helpt me enorm met de technische kant. Zo brengt iedereen zijn expertise mee.

Sinds kort heb ik een werkplaats op de plek waar eerst een dakdekkersbedrijf zat. Hier kan ik de komende jaren mijn projecten uitwerken. Ik heb met mijn team een expositieruimte/ galerie ingericht waar zijn werken tentoongesteld worden voor de verkoop. Deze ruimte is in september 2018 ‘officieel’ geopend.

Je kunt dus wel zeggen dat de Van Vlissingen Art Foundation een positieve impuls aan mijn kunstenaarschap heeft gegeven.

Met welke projecten ben je zoal bezig?
Veel van de projecten die ik in 2016 gestart ben, lopen nog steeds. Dat zijn de neushoorn, de haaien en plankton. Daarnaast ben ik ook begonnen met een project met geweien.

Neushoorn
Met dit dier ben ik begonnen toen ik kunstenaar werd. In de afgelopen tien jaar is de jacht op neushoornhorens enorm gestegen. Met dit kunstproject wil ik de bewustwording vergroten. Dat doe ik onder andere door samen te werken met een Chinese kunstenaar. In de schedel van de neushoorn staat een gedicht gegraveerd over een natuur. Op deze manier wil ik een verhaal vertellen zonder een oordeel te vellen vanuit zijn Westerse cultuur.

Haaien
Door toedoen van de mens worden verschillende soorten haaien met uitsterven bedreigd. Ik maak enorme haaisculpturen met behulp van vishaken. Die staan symbool voor de overbevissing van de oceanen.

Plankton
Omdat haaien de grootste wezens zijn in de oceaan, besloot ik na een tijd om het tegenovergestelde te doen en het allerkleinste levende wezen van de zee te pakken, namelijk plankton. Deze micro-organismen van ongeveer 0,05 millimeter worden sterk bedreigd door de opwarming van de aarde. In samenwerking met de Universiteit van Freyburg heb ik mijn sculpturen ontwikkeld. Zij hebben daar namelijk een CT-scan die op nano-niveau een scan kan maken van plankton. Deze scans zijn uitvergroot en uitgevoerd in brons en met behulp van een 3D-printer.

Vertel eens wat meer over je nieuwe project, de geweien?
De geweien zijn geïnspireerd op de kunst van een Mexicaans volk, de Huichol. Zij hebben het hert als oppergod. De geweien worden beplakt met kraaltjes die vastgezet worden in een dennenhars. Dit is hun kunstvorm die ze al heel lang uitoefenen. Het is ontstaan doordat ze door Christelijke evangelisten omgekocht werden met kralen om zich tot het Christendom te bekeren. Ze hebben echter alleen de kralen genomen en hebben daarmee hun eigen tribal art ontwikkeld. Ze baseren hun kunst op de hallucinaties die ze krijgen door het eten van de peyote, een cactusplant met daarin een hallucinerende stof. Ze zijn in absolute harmonie met de natuur en de plek waar ze leven. Dankzij hun cactus zijn ze niet bekeerd en hebben ze deze kunstvorm ontdekt. De hertensoort die daar ter plekke leeft, is echter een heel klein beest en ik wilde graag op grotere schaal werken. Daarom zijn er bijvoorbeeld afgevallen geweien van edelherten beplakt (die van nature afvallen, ze worden uiteraard niet afgeschoten).

Reuzenhert
Op dit moment wordt het gewei van een enorm reuzenhert uit het Paleolithicum beplakt met kralen. Dit beest is afkomstig uit een steengroeve in Zuid-Duitsland. Deze geweien worden niet zo vaak meer gevonden doordat ze in turf begraven liggen. Doordat turf niet eer als brandstof wordt gebruikt, zijn er ook minder vondsten van dergelijke geweien. Het was uiteraard een hele operatie om dat gewei naar Mexico te transporteren.

Wat zijn je toekomstplannen?
Voorlopig richt ik me op mijn werkplaats/ atelier/ galerie en blijf ik de komende tijd in Nederland. Toch zou ik graag nog eens een project in Amerika willen doen. Het liefst zou ik ter plekke een grote walvishaai van 15 meter willen maken uit vishaken (dezelfde als zijn haaienproject). Verder wil ik een kunstwerk maken met het plastic dat in de magen van dieren wordt gevonden. Waarschijnlijk wordt dat een zwaard van Damocles, Als we niet beter met de natuur en het gebruik van plastic omgaan, de mens, de natuur en de wereld een serieus probleem hebben.