Terug naar overzicht

Marie Reintjes in IJsland | Een Nederlandse kunstenaar in het land van vuur en ijs

Marie Reintjes (1990) woont en werkt in Arnhem. Tijdens haar jeugd woonde ze op vele plekken in Nederland, maar met de Achterhoek hield ze altijd een speciale band. Voor haar kunstopleiding verhuisde ze naar Utrecht, waar ze zich aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht tot kunstenaar ontwikkelde. De verhuizing naar Arnhem, die daarna volgde, betekende haar terugkeer naar Gelderland en voelde dan ook als thuiskomen. Wellicht is haar verbintenis met de Achterhoek de reden dat het landschap een vaak terugkerend motief in haar werk is.

Marie Reintjes reisde af naar IJsland: het ‘land van vuur en ijs’, Vikingen en diepgeworteld bijgeloof. De fascinatie voor de overweldigende natuur en de drang om nieuwe dingen te ontdekken, zien en leren, waren voor Marie Reintjes de belangrijkste motivatie om voor IJsland te kiezen. Het landschap met kleuren en texturen die in Nederland niet voorkomen, gaven haar nieuw elan voor haar schilderijen.

“Ik heb een geweldige reis naar IJsland kunnen maken. De indrukken die ik daar heb opgedaan, daar kan ik nog lang inspiratie voor mijn werk uithalen.”


Lees meer over Marie Reintjes →

Over Marie Reintjes

Aan het werk van Marie Reintjes ligt een grote verzameling beelden ten grondslag. Deze visuele database bevat foto’s die zij maakt tijdens een wandeling, een concertbezoek of het bekijken van het Nederlandse landschap vanuit een vliegtuig: beelden uit het dagelijks leven. Het bevat ook foto’s uit de fotoalbums van haar ouders en opnames van familie en vrienden.

De snapshotstijl van fotograferen, die kenmerkend is voor deze tijd, is een uitgangspunt voor haar schilderen. Uit de grote brij van ‘wegwerp’ beelden, vaak achteloos geschoten, probeert zij de pareltjes te vinden. Dit zijn de alledaagse composities die zij op een voetstuk plaatst door ze te schilderen.

De beelden die Marie Reintjes gebruikt zijn persoonlijk, soms zelfs emotioneel, maar de aanpak die ze tijdens het schilderen kiest is een formele. Ze wil schilderen met dezelfde snelheid waarmee de foto is genomen. Met snelle bewegingen van penseelstreken vindt ze het belangrijk om ’to the point’ te komen en de essentie van het beeld te bereiken. Daarbij laat ze overbodige details weg, waardoor de voorstelling soms naar het abstracte neigt.