Terug naar overzicht

“Als je te hard op zoek gaat, vind je de oplossing niet. Ik plan daarom niet te ver vooruit. Stap voor stap bereik ik uiteindelijk mijn doelen.”

Bastiaan Woudt begon met fotograferen na de geboorte van zijn oudste zoon in 2009. Hij kocht een camera om de belevenissen van zijn zoontje vast te leggen. Dat beviel hem zo goed, dat hij zich verder in fotografie is gaan verdiepen.

Over Bastiaan Woudt

Achtergrond
In 2012 studeerde Bastiaan Woudt af in een heel andere richting, namelijk hotel- en eventmanagement. Er was op dat moment weinig werk te vinden in die sector en daarom besloot Bastiaan zichzelf een jaar de tijd te geven om zich als professioneel fotograaf te ontwikkelen. Dat verliep voorspoediger dan hij aanvankelijk had verwacht had. Hij deed veel commerciële klussen voor bladen en fotografeerde interieurs. Ondertussen sleutelde hij aan zijn techniek door veel te experimenteren.

Studio in Alkmaar
Zijn werk werd uiteindelijk ontdekt door een fotograaf die een studioruimte verhuurde in Alkmaar. In eerste instantie huurde Bastiaan de benedenverdieping, want het hele pand was nog een te grote investering. Na een tijd viel zijn werk op bij een galeriehouder uit Amsterdam. Deze man stelde voor hem gedurende twee jaar te begeleiden, zodat hij een eigen handschrift kon ontwikkelen. Regelmatig bespraken ze zijn werk en hij leerde zo veel over kunstfotografie. Ook ontdekte hij wat qua fotografiestijl het beste bij hem past. Dit begeleidingstraject heeft Bastiaan erg geholpen bij zijn ontwikkeling als kunstfotograaf en bracht zijn carrière in een stroomversnelling. Al snel kon hij ook de bovenverdieping erbij betrekken. De afgelopen maanden is het pand grondig verbouwd tot een professionele studio met kantoorruimte.

Stijl
Bastiaan heeft nooit een duidelijk vooropgezet plan bij al zijn projecten. Door uitproberen kwam hij erachter dat zwart-witfotografie het beste bij hem past. Hij laat zich inspireren door oude foto’s vanaf het begin van de fotokunst tot en met de jaren zestig.

Bastiaan fotografeert digitaal en bewerkt naderhand zijn foto’s tot het gewenste beeld.

De sfeer en herkenbaarheid zijn de belangrijkste doelen van zijn foto’s, niet per se een thema.  Hij is daarom geen uitgesproken portret- of landschapsfotograaf.

Als je een foto ziet, moet je hem kunnen herkennen als een ‘echte Bastiaan Woudt’.


Van Vlissingen Art Foundation
Bastiaan wilde graag naar Afrika, geïnspireerd door een eerdere reis naar Tanzania, waar hij de Kilimanjaro beklom. Voor de inspiratiereis van de Van Vlissingen Art Foundation nam hij wel kostbare camera’s en andere apparatuur mee. Daardoor was niet elk land geschikt om veilig doorheen te reizen. Ook nam hij een vriend mee die de reis documenteerde en ook dure spullen met zich meebracht.

Op reis naar Marokko
Uiteindelijk viel de keuze op Marokko: dat land is veilig genoeg en redelijk goed te bereizen in een relatief korte tijd. In twee weken zijn ze samen het hele land doorgereden. Alleen het uiterste noorden en zuiden lagen niet op de route. Het was een echte ontdekkingstocht voor beiden. In die twee weken ging hij niet alleen inspiratie op doen, maar ook het meeste werk maken voor zijn tentoonstelling en boek. Dat bleek lastiger dan hij had ingeschat. Veel mensen waren niet bereid om op de foto te gaan door hun cultuur of omdat ze het niet vertrouwden. Er waren taalbarrières die communicatie lastiger maakten. De eigenaren van de riads waar ze verbleven konden af en toe nog familieleden naar de riad laten komen, zodat ze binnen een vertrouwdere omgeving op de foto konden worden gezet. Terug in Nederland heeft hij mensen met een Marokkaanse achtergrond in kleding, die hij in Marokko op de markt had gekocht, in zijn studio gefotografeerd als aanvulling op het project.

Dankzij  de Van Vlissingen Art Foundation heeft Bastiaan voor het eerst echt projectmatig gewerkt. Die manier van werken is hem zo goed bevallen dat hij dat heeft voortgezet bij latere klussen.

Oeganda
In oktober 2017 heeft hij voor een watermerk, Marie Stella Maris, een fotoreportage mogen maken in Oeganda. Zij stimuleren daar schoon drinkwater en Bastiaan mocht rondom deze projecten vrij werk maken. In Oeganda was er veel begeleiding en iemand die de taal sprak. Hierdoor was het makkelijker om mensen op de foto te krijgen.

Van dit werk is ook een boek verschenen dat eigenlijk wat groter en uitgebreider is dan het boek over de reis naar Marokko. Bastiaan ziet dat zelf vooral als een naslagwerk van zijn eerste grote project. Hij zou nog wel graag deze foto’s willen tentoonstellen in een (volkenkundig) museum.

Toekomstplannen
Veel van zijn doelen heeft Bastiaan stap voor stap bereikt. Zo wilde hij graag eens in het buitenland exposeren en nu is er een galerie in Atlanta (VS) die hem daar vertegenwoordigd. Binnenkort is daar een expositie van zijn werk te zien. Daarom zou Bastiaan ook een fotoserie willen maken in de Verenigde Staten, maar wil dan wel met een duidelijk thema.

Verder fotografeert hij voor veel tijdschriften zoals Volkskrant Magazine en de Britse Vogue.

Bastiaan wil zich niet te veel door bepaalde doelen laten leiden. Hij vindt dat als je te hard zoekt je het niet vindt. Hij wil nog wel graag een reis maken, maar de bestemming wil hij later bepalen.