Tomas Hillebrand (1977) won in 2013 de Van Vlissingen Art Foundation Prijs. Tomas reisde af naar Japan voor een zoektocht naar vakmanschap, perfectie en pure natuur. De tentoonstelling Tomas Hillebrand in Japan was in september 2013 te zien in het Museum Jan van der Togt in Amstelveen.
Onderdeel van de Inspiration serie werd het gelijknamige boek geschreven door Marcel Brouwer en uitgegeven door Uitgeverij Waanders. De tentoonstelling Tomas Hillebrand in Japan was in september 2013 te zien in het Museum Jan van der Togt, Amstelveen.
Tomas is vanaf jonge leeftijd gefascineerd door Japan. Als kunstenaar vindt hij zijn inspiratie in de Japanse cultuur met ambachtelijke productiviteit en de balans tussen lichaam en geest. Tomas vervaardigt autonome sculptuur in glas. Kenmerkend voor zijn werken zijn het natuurlijke materiaal, de ambachtelijke verwerking en technisch raffinement en concentratie waarmee ze zijn gemaakt. Hij streeft in zijn werk een hedendaagse interpretatie na van de Romantiek, de 19de-eeuwse kunststroming waarin de relatie tussen het nietige, kwetsbare individu en de schoonheid en grootsheid van de natuur centraal staat. Niet de zichtbare werkelijkheid en de ratio, maar juist de individuele beleving en verbeelding zijn van belang.
De natuur dient als inspiratiebron voor Tomas. Hij kijkt er specifiek naar vanwege de schoonheid en harmonieuze aspecten. Tomas’ gekozen medium, en de manier waarop hij daarmee omgaat, geeft hem het gevoel bewust te buigen voor de natuur. Hij spreekt respect uit voor de natuur. Hillebrand begrijpt verder dat dit ook, impliciet, zijn werk tot een statement maakt. Natuurlijk is hij getuige van de gebrekkige relatie tussen mens en natuur en de zorgen over de wereld die door toekomstige generaties zijn geërfd. Toch maakt hij een onderscheid tussen zijn persoonlijke opvattingen en de manier waarop hij zich als kunstenaar wil uitdrukken. Met zijn imaginaire werelden wil Tomas de kijker verleiden om zich op een contemplatieve manier te verbinden met hun gevoel en perceptie van schoonheid.
Tomas kreeg toegewijd advies van lakmeester Tetsuo Gido en de Japanse fotograaf Atsushi Okuyama. Okuyama besloot Tomas alle bijzondere plekken in het noorden van Japan te laten zien, bood hem een bed in zijn studio en at met zijn familie. Okuyama stond erop dat Tomas het tempelcomplex van Hiraizumi met zijn prachtige landschapstuin – UNESCO werelderfgoed – bezocht. Dit was een onvergetelijke ervaring voor de kunstenaar. The Golden Hall van de tempel inspireerde Tomas tot het gebruik van bladgoud in een aantal van zijn werken. Het hoogtepunt en doel van Tomas zijn reis was Joboji, waar Tomas urushi werkplaatsen heeft bezocht en ambachtslieden heeft gesproken. Hij kon met eigen ogen zien hoe de hars van de Japanse lakboom druppel voor druppel uit de bast wordt getapt en tot kostbare lak wordt bewerkt.
Tomas zijn reis naar Japan heeft de uitvoering van een serie werken, waarbij Tomas glasblazen heeft gecombineerd met urushi, mogelijk gemaakt. De toekenning van de Van Vlissingen Art Foundation heeft Tomas heel dicht bij de traditionele Japanse cultuur gebracht. De reis naar Japan heeft beslist meer levenservaring opgeleverd voor Tomas en een bijzonder contact met de lokale bevolking. De Japanners waren daar oprecht geïnteresseerd en open.
De landschapsfoto’s die Hillebrand maakte toen hij in Japan rondreisde, laten de pure natuur zien. Een puurheid waar je nog eigen fantasie in kwijt kunt en die de mens overweldigt. Hillebrand heeft deze natuur gebuikt als inspiratiebron voor zijn glassculpturen.
Tomas is vanaf jonge leeftijd gefascineerd door Japan. Als kunstenaar vindt hij zijn inspiratie in de Japanse cultuur met ambachtelijke productiviteit en de balans tussen lichaam en geest. Tomas vervaardigt autonome sculptuur in glas. Kenmerkend voor zijn werken zijn het natuurlijke materiaal, de ambachtelijke verwerking en technisch raffinement en concentratie waarmee ze zijn gemaakt. Hij streeft in zijn werk een hedendaagse interpretatie na van de Romantiek, de 19de-eeuwse kunststroming waarin de relatie tussen het nietige, kwetsbare individu en de schoonheid en grootsheid van de natuur centraal staat. Niet de zichtbare werkelijkheid en de ratio, maar juist de individuele beleving en verbeelding zijn van belang.
De natuur dient als inspiratiebron voor Tomas. Hij kijkt er specifiek naar vanwege de schoonheid en harmonieuze aspecten. Tomas’ gekozen medium, en de manier waarop hij daarmee omgaat, geeft hem het gevoel bewust te buigen voor de natuur. Hij spreekt respect uit voor de natuur. Hillebrand begrijpt verder dat dit ook, impliciet, zijn werk tot een statement maakt. Natuurlijk is hij getuige van de gebrekkige relatie tussen mens en natuur en de zorgen over de wereld die door toekomstige generaties zijn geërfd. Toch maakt hij een onderscheid tussen zijn persoonlijke opvattingen en de manier waarop hij zich als kunstenaar wil uitdrukken. Met zijn imaginaire werelden wil Tomas de kijker verleiden om zich op een contemplatieve manier te verbinden met hun gevoel en perceptie van schoonheid.
Tomas kreeg toegewijd advies van lakmeester Tetsuo Gido en de Japanse fotograaf Atsushi Okuyama. Okuyama besloot Tomas alle bijzondere plekken in het noorden van Japan te laten zien, bood hem een bed in zijn studio en at met zijn familie. Okuyama stond erop dat Tomas het tempelcomplex van Hiraizumi met zijn prachtige landschapstuin – UNESCO werelderfgoed – bezocht. Dit was een onvergetelijke ervaring voor de kunstenaar. The Golden Hall van de tempel inspireerde Tomas tot het gebruik van bladgoud in een aantal van zijn werken. Het hoogtepunt en doel van Tomas zijn reis was Joboji, waar Tomas urushi werkplaatsen heeft bezocht en ambachtslieden heeft gesproken. Hij kon met eigen ogen zien hoe de hars van de Japanse lakboom druppel voor druppel uit de bast wordt getapt en tot kostbare lak wordt bewerkt.
Tomas zijn reis naar Japan heeft de uitvoering van een serie werken, waarbij Tomas glasblazen heeft gecombineerd met urushi, mogelijk gemaakt. De toekenning van de Van Vlissingen Art Foundation heeft Tomas heel dicht bij de traditionele Japanse cultuur gebracht. De reis naar Japan heeft beslist meer levenservaring opgeleverd voor Tomas en een bijzonder contact met de lokale bevolking. De Japanners waren daar oprecht geïnteresseerd en open.
De landschapsfoto’s die Hillebrand maakte toen hij in Japan rondreisde, laten de pure natuur zien. Een puurheid waar je nog eigen fantasie in kwijt kunt en die de mens overweldigt. Hillebrand heeft deze natuur gebuikt als inspiratiebron voor zijn glassculpturen.